fredag, augusti 19, 2011

Tvingad till medlemskap i HSB

Sådär nöjda som vi är efter ett köp av första bostadsrätten blev vi mindre nöjda när det kom ett brev som kan sammanfattas så här.

"Vi har fått meddelande om att ni har köpt bostadsrätt för att ni ska beviljas medlemskap i föreningen och få tillträde till lägenheten måste ni bli medlemmar i HSB. Dels måste ni betala en engångssumma som ni får tillbaka vid utträde och dels en årsavgift."

Nog för att jag kanske inte hade dom högsta tankarna om HSB sedan tidigare men till vilken nytta ska jag tvingas in som medlem i en organisation som jag absolut inte har något intresse av att vara medlem i?

Bostadsrättsföreningen är en HSB förening. Föreningen får mer än gärna avtala med HSB om allt som har med drift och administration att göra och ta betalt av mig genom månadsavgiften för boendet i lägenheten, men varför ska jag utöver detta betala en andel och årsavgift till en organisation jag inte är säker på att jag vill stötta med mitt medlemskap?

När jag har kollat upp hur organisationen HSB är uppbyggd ser det mörkt ut att få till en förändring. Bostadsrättsföreningen måste anta normalstadgarna där jag förstått det som man kan göra ändringar och lokalanpassa. Gissningsvis så finns det vissa gränser för vad man får ändra i för att föreningen ska få medlemskap i övriga HSB rörelsen. Tex denna mening om medlemskap.

Allmänna bestämmelser om medlemskap i föreningen § 4
Inträde i föreningen kan beviljas den som är medlem i HSB och
1. kommer att erhålla bostadsrätt genom upplåtelse i före
ningens hus, eller
2. övertar bostadsrätt i föreningens hus.
Annan juridisk person än kommun eller landsting som förvärvat
bostadsrätt till bostadslägenhet får vägras medlemskap.


Sedan väljer alla föreningar ombud till en regional HSB förening som i sin tur utser ombud till ett riksförbund. Oklart i vilket led som tar normalstadgarna eller om det bara är en grupp som har skrivit ihop en rekommendation till lokala bostadsrättsföreningen. Men lite bitter är jag. Se detta som detta årets ring P1 bloggpost.

Uppdatering 110831
Fler än jag har reagerat på detta. Här finns mycket väl genomgånget vad som gäller och att det är möjligt att som boende i en HSB lägenhet begära utträde.
Sedan har sidan ett forum där de funderar kring om HSB bryter mot europakonventionen ang negativ föreningsfrihet.

6 kommentarer:

Dexion sa...

Jag har dålig koll på HSB, men instinktivt hade jag sagt att den är en del av "rörelsen".
Vet du om det finns fog för det?

Med andra ord, är detta ännu ett sätt där svenskar mer eller mindre tvingas in att stödja, sådant som bör stödjas med politiskt engagemang, inte genom boende, fackföreningar och annat.

Anders Dahlberg sa...

Det är min känsla också att det är. Finns en bild också med rörelsen symboliserat med ett spindelnät där HSB är med.

Det enda egentliga beviset för det jag har hittat är partiböckerna för de ledande posterna. Lago är förbundsordförande och en lokal sosse är ordförande för HSB NVG som jag kommer att tvingas in som medlem i. Men detta är ett ganska svagt bevis och jag har inte orkat kolla djupare på det än ordföranden i de dessa två.

HSB ser sig som en ideburen organisation och skyltar högt och lågt om sin stora medlemssiffra som de använder i opinionssyfte och vid lobby arbete. Bland annat för att bevara bostadsrätten som driftform. Något jag är tveksam till när jag tycker ägarlägenheter är bättre. Så ja det är väll ytterliggare ett sätt där man tvingas in att stödja något som bör stödja med politiskt engagemang. Även om HSB inte är riktigt lika aggressiva i sitt stöd som tex facket.

Anders Dahlberg sa...

Hittade nu att det är Hyresgästföreningen i Sthlm som startade HSB 1924. http://hsb.se/omhsb/fakta/historia

Roland Helmner, vice vd HSB Nordvästra Götaland. sa...

Hej Anders!

HSB Nordvästra Götaland är en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar. Medlemmarna är dels de som bor i de bostadsrätter som HSB-föreningen byggt, dels de som bosparar och köar för en nybyggd lägenhet. Några andra ägare finns inte.

Tanken är att man som boende i HSB kan engagera sig i sin egen bostadsrättsförening men även i HSB-föreningen. Det kan handla om HSBs tjänsteutbud, påverkan på politiker för att förbättra bostadsrättens villkor m.m.

Sättet att påverka, via bostadsrättföreningens valda ombud, kan verka lite byråkratiskt, men säkerställer att besluten fattas på ett demokratiskt sätt.

Det är helt riktigt att en bostadsrättsförening måste verka inom vissa ”gränser” för att få tillgång till HSBs varumärke.

Gemensamma stadgar är en viktig del för att säkerställa att alla HSBs medlemmar behandlas på ett likvärdigt och rättvist sätt.

HSB är helt partipolitiskt obundet.

Hälsningar Roland Helmner, vice vd HSB Nordvästra Götaland.

Anders Dahlberg sa...

Hej och tack för svar!

Jag tycker att HSB sätt att erbjuda tjänster och lobba för något som medlemmarna står för är jätte bra. Att engagera sig i föreningar är något jag uppmuntrar folk att göra. Men lika bra jag tycker att det är bra att man engagerar sig för att gemensamt driva sin sak. Lika dåligt tycker jag det är när man på svaga grunder blir intvingad i en förening som man inte är intresserad av att stödja.

Hade jag tyckt samma och varit intresserad av HSBs tjänster och lobby arbete så hade jag troligen blivit medlem och bosparat redan innan jag köpte en lägenhet. Nu är jag varken intresserad av HSB NVGs tjänster eller ert lobby arbete.

Tycker också att påverkan via ombud har många fördelar men en av nackdelarna är att det går långsamt att förändra ibland. Har varit engagerad i 10 år så har hyfsad koll på föreningsbyråkratin.

Jag tycker att det är ett fantastiskt arbete ni gör om det är vad man är intresserad av och delar åsikter med.

Det gör inte jag och därför känner jag mig intvingad som medlem.

Det som rör mitt boende påverkar jag genom min bostadsrättsförening. Sedan är det bra att bostadsrättsföreningar utnyttjar storskalsfördelar på det sättet som görs genom HSB NVG. Men att ha medlemskrav hos tredje part, som HSB NVG är, på alla boende tycker jag är konstigt och lite äckligt. Dels pågrund av att det är en ideburen organisation, idéer som kanske inte alla boende ställer upp på.

Vi kommer att betala alla avgifter eftersom jag och min sambo inte kommer få tillgång till det boendet som vi föll för när vi var på visningen annars.

Men vi kommer nog ta en funderare till om vi nästa gång hittar en HSB lägenhet som är bra, just pågrund av att vi blir invtingade som medlemmar.

Hade gott.

Anders Dahlberg sa...

Hittade bilden som jag skrev om. http://www.enpartistaten.se/img/spindel_nat.jpg ambitiöst hemmabygge är det åtminstone...