tisdag, augusti 24, 2010

Alliansen överens om Supermiljöbilspremie

Jag ville bara lyfta att Alliansen har gått ut med att man ska genomföra Centerpartiets förslag om en supermiljöbilspremie, känns riktigt bra och otroligt roligt!

Ni kan även läsa Miljöpartiets förslag till hur dom sänka utsläppen ifrån svenska bilar.

Taget ifrån Albin Ring Broman:

Miljöpartiet fokuserar mer på piskor än på morötter. De tror att de kan beskatta oss ur fossilberoendet.

Alliansens supermiljöbilspremie är ett konkret förslag från ett regeringsalternativ. Miljöpartiets förslag är ett förslag från ett enskilt oppositionsparti och handlar mer om ambitioner och målsättningar (har vi hört det förr?) än om konkreta lösningar med angivna siffror.

Alliansens premie är teknikneutral medan Miljöpartiet fortfarande slirar på ämnet. De verkar fortfarande tro att politiker framför marknaden är bättre lämpade att avgöra vilken teknik som är mest effektiv.

Miljöpartiet är emot förbifart Stockholm och begär stora nedskärningar i utbyggnad och underhåll av vägar. Vart har de tänkt att deras miljöbilar ska rulla?



Lite media
DN, SR, Expressen, SVT, Politikerbloggen, DI, GP.

Lite bloggarn
Annie Johansson, Magnus Andersson, Cornucopia, Frank Thoren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tre detaljer upprör mig särskilt med Alliansens miljöbilspremie att dela med sig av till valstugan:

1. Miljöbilen ska max få släppa ut 50g CO2. Det är i sig förstås bra men eftersom det finns få sådana bilar på marknaden idag (Volvo har t.ex. problem att komma under 200-250 g CO2) så gäller det i princip bara elbilar (små) och vissa biogasbilar. Effekten på bilmarknaden blir mariginell.

2. Eftersom bilarna som finns kostar över 100-150 000 kronor mer än en "vanlig" bil kommer få ha råd att nappa på erbjudandet även om de får 40 000 kronor.

3. Eftersom Alliansen river upp lagen om alternativa bränslen på mackar som miljöpartiet drev igenom kommer det i stora delar av landet kanske inte ens vara möjligt att tanka miljöbilar och vem vill köpa en bil som inte går att tanka?

Jag ser det bara som ett populistiskt utspel från Alliansens PR-konsulter för att försöka låtsas om att man har en miljöpolitik. Maud Olofsson kommer att skrika till leda om detta i valrörelsen eftersom hon själv väl är korkad nog att gå på det...

I min värld är det bättre att börja med att se till att det finns en infrastruktur som möjliggör att man kan tanka/ladda miljöbilarna, vilket miljöpartiet såg till men Alliansen rev upp. Det här är ren och skär populism.

Anders Dahlberg sa...

1. Tanken är att det ska införas 2012 så att marknaden kommer ikapp, då har tex Volvo bilar som släpper ut under 50g co2, helt enkelt så att marknaden hinner anpassa sig till en ökad förväntad efterfrågan och fler bilar att välja på.

2. Vid fler producerade bilar kommer kostnaderna att minska per bil, men helt klart är det få låginkomsttagare som kommer kunna ta del av detta, som alltid står de med små inkomster i våg två när dessa bilarna säljs på andrahandsmarknaden.

3. Lagen om alternativa bränslen såg mer till att man i visa glesbygder inte hade något ställe överhuvudtaget att tanka på. Men självklart är infrastrukturen viktigt för att miljöbilar ska kunna drivas framåt och det Miljöpartiet gjorde var att förstöra mer för landsbygden än vad man tjänade i stan, vilket är både korkat, populistiskt och utan resultat.