torsdag, mars 04, 2010

Fler höghus till Göteborg!

Jag tycker det ser snyggt ut på projekteringsbilderna på det tredje tornet på Gothia Towers, mycket bra!
Samtidigt blev jag väldigt nöjd med att det är 78% av GP läsarna som vill ha fler höghus i Göteborg, skönt att det är så många positiva till detta, själv tycker jag att det borde bli fler höghus med privatbostäder i, det är helt klart bättre att bo högre och få vettiga grönområden än att smeta ut boendet.

Tex har jag en lite dröm om att smälla upp ett 40 våningshus istället för den gamla industrilokalen på Hisingen som brann för snart ett år sedan. Men jag har ingen aning om hur detaljplaner och annat ser ut för området.

Fler som skriver
Batboyslim

8 kommentarer:

Kapten Kalas sa...

Jo, det låter som en bra ide, så länge man inte gör samma misstag som man gjorde för 40-50 år sedan och rev en massa gamla hus för att göra plats för nya. Göteborg får gärna bygga nya hus men låt för allt i värden de få fina hus få stå kvar!

Angående den tomma ytan så skulle den kunna utnyttjas genom en extra scen under metaltown :P

Anders Dahlberg sa...

Jag tycker att det säregna gamla husen ska bevaras sedan om det krävs stora underhåll så får investeringskostnaden för upprustning ställas mot nybyggnation, men det är en fråga för husägaren.

Annars finns det många hus i Centrum som är kvar sedan misstaget för 40-50 år sedan som jag tycker man kan riva när deras tid är över för att få fräschare arkitektur och förfina Göteborg. Bland annat något enstaka högt hus.

Henrik Olsson sa...

Det är inte varje dag man hittar en manlig falkenbergare på kartan över bloggare :)

Trevlig helg!

Anders Dahlberg sa...

Hehe nej verkligen inte ;)

Har flyttat till Göteborg nu också, så är inte ens Falkenbergare längre men men, det är en mycket fin stad!!

Detsamma!

Gbg'are sa...

Jag håller med fullständigt!

Att man bygger nya höga fina hus, betyder ju inte att man måste riva gamla fina hus.

Jag tycker att det skulle vara väldigt snyggt med skyskrape-hus i t.ex. Gullbergsvass (där det är speditionsföretag nu och lastbilsparkeringar för tillfället),i Gårda och på Norra Älvstranden.

Jag vill naturligtvis att man bevarar gamla stenhus (speciellt de monumentala husen) och landshövdingehus även om jag är för nya höghus.

Anders Dahlberg sa...

Du har så rätt!

Jag bor själv på Norra älvstraden och det är ett slöseri att så centraladelar av staden är industriområde och inte ett område som är tillgängligt för Göteborgs invånare.

Luar Cheng sa...

Göteborg är en glesbefolkad och bildburen stad. Många centrala områden, främst Gullbergsvass och nästan hela älvstranden. Där det skulle kunna finnas hus och lägenheter finns idag idustier och parkeringsplatser. Bygg staden tätare. Gör avstånden mellan boende och arbete minde. Underlätta för cyklister och kollektivtrafiken. Och bygg gärna skyskrapor för att ge staden en attraktiv siluett. Gör också avstånden mellan förort och innerstad "mindre". Bor folk med olika inkomster närmare varandra suddas klasskillnaderna ut snabbare, för att folktar del av varandra istället för att ta avstånd från varandra. Satsa på bebyggelse inom 8 kilometers radie från centrum, istället för att hugga ner massa trevlig skog ute i Landvetter. Är det bara svenskar som har svårt att bo nära varandra?

Anders Dahlberg sa...

@Luar Cheng Du har helt rätt! Tätare, högre och smartare så är mycket gjort. Det finns en del planera för Gullbergsvassen och även ganska ordentliga planer för hela backaplan när det gäller bostäder. Tyvärr går det alldeles för långsamt! Det är också jätte tråkigt att det inte byggs högre när man bygger helt nya bostadsområden där det inte finns bostadshus sedan tidigare, då vet de som flyttar in vad de får och processen stannar inte upp av ev överklagande som är nästan normalfallet idag.