måndag, juli 06, 2009

Så stöter du bort nya läsare

GP har tröttnat på att deras nyheter har indexerats och gjorts sökbara i olika sökmotorer som Google News eller Eniro Nyhetssök.

Jag kan bara se till mig själv och säga att jag har hittat bra tidningars hemsidor just genom dom söktjänsterna. Tidningar som jag annars inte hade hittat, och bidraget till att deras trafik har ökat = deras annonsintäkter ökar.
När de väljer strategin att stänga ute blivande läsare kommer de själva stå som förlorare, men tydligen förstörs journalistiken genom att bli sökbara, ett synsätt som jag har svårt att förstå.

Jag har gillat dom tankarna jag har hört ifrån Stampen (ägare till bla GP) om deras syn å internet och hur de som gigant inom papperstidningar ska agera för att möta framtiden. Men detta var ett bakslag. Att inte bli sökbar är som att bygga en mur runt sin egen lilla ö och det är inte så en verksamhet som lever på annonser ska bli ledande även i framtiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag, till exempel, hittade din blogg när jag googlade på Maskinteknik Chalmers. Ett inlägg om när du besökte oss i rekryteringsgruppen i våras och fick prova på Cortégefordon. Hade aldrig hittat hit annars. Såg att du hade länk till Annie Johansson också, gammal fotbollskompis till mig. Världen är bra liten, synd att youtubeklippet var borta bara... :)
Ha det fint!
Mvh Elin Gröndahl, RGM Chalmers

Anders Dahlberg sa...

Ja se där fantastisk skapelse sökmotorer ;)
Jag kollade inte så noga på klippet när jag la upp det men det var nästan bara svart så jag valde att plocka ner det, tyvärr.

Syrran kom in på maskinteknik förresten ;)

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack