fredag, maj 08, 2009

Musiker missar hela poängen

Som kandidat i ett val regnar det in enkäter av alla möjliga slag ibland kommer det några lite mer intressanta. Tex ifrån SAMI (Svenska Artisters och Musikers intresseorganisation). De ställer några korta frågor om vad jag tycker om förlängd upphovsrätt om bredbandsoperatörerna ska stå till svars för vad deras kunder gör osv.

Roligaste frågan tycker jag var.
5. Hur ska artister och musiker skydda sig mot icke ersatt kommersiellt nyttjande av musik på nätet (dvs pirater)?


Mitt svar:
Pirater är inte kommersiella, Internet är det bästa som har hänt musikerna i världen någonsin, tyvärr har de stora aktörerna valt att motarbeta istället för att se möjligheterna.

Sedan tycker de att domen mot pirate bay var bra. Med argumentet:

Den storskaliga fildelningsindustri som The Pirate Bay har skapat har skadat musiker och artister i stor omfattning. Vår grundinställning är att kreatörerna skall få betalt för sina prestationer och den rätten sätter The Pirate Bay ur spel genom sin profitering på andras arbete. Därför välkomnar vi den fällande domen, säger Stefan Lagrell, VD för SAMI.


Samtidigt gör de en nyhet av att de har betalat ut rekordstora belopp till de anslutna musikerna.

Någon mer än jag som inte får ihop ekvationen? Ledsen SAMI men ni kommer inte gilla mitt enkätsvar.

(Denna gången har jag valt låten med lite extra omsorg).

2 kommentarer:

HDR-fotografen sa...

Enligt professor Wallis vid KTH som vittnade vid piratebayrättegången får artister mer pengar vid illegal fildelning.
Skivbolagen går det sämre för vid illegal fildeling, men så är det inte de som skapat musiken heller.

Anders Dahlberg sa...

Helt riktigt!
Kanske lite otydlig rubrik ber om ursäkt för det, men har skrivit ett gäng blogginlägg som på detta ämnet att skivbolagen gör det värre för artisterna, fram med artister bort med dinosaurierna!