fredag, mars 20, 2009

Varför begränsa möjligheter?

Jag är så otroligt trött på alla dessa förslag om hur man ska styra upp internet och hur hemskt internet är, det ska avlyssnas det ska gälla andra lagar på internet som i verkligheten och äganderätten ska inskränkas.

Vad hände med brevhemligheten, det ska inte spela någon roll om jag skriver ett mail eller om jag spiller ut bläck om mina hemliga tankar.

Varför ska jag inte få dela med mig? Har jag tillverkat/köpt en fil av något slag som jag vill att mina vänner ska få smaka/lyssna på så ska jag dela med mig spelar ingen roll om det är en musikfil eller a-fil. (Detta är en större diskussion men i grunden, nöjesindustrin måste utnyttja den nya tekniken inte begränsa den).

Det har tänkts en del tankar om att man ska få vara anonym på internet, vad är det för skillnad på att sprida mitt budskap på en hemsida eller delar ut ett anonymt flygblad?

Demokratin måste vinnas varje gång, så är det med den personliga integriteten också.

Här har EU ett jätte ansvar, datalagringsdirektivet och IPRED kommer båda i grunden ifrån EU direktiv, det finns parlamentariker och länder i Europa som vill styra upp detta hemska Internet, därför behöver vi parlamentariker som är vakthundar för den personliga integriteten och kan stoppa dessa förslagen i ett tidigt skede.

Det som väckte mina tankar denna gången HAX om FNs arbete med en ny standard.

Inga kommentarer: