tisdag, december 02, 2008

Vill vi begrava valar i guldsarkofag?

Det är aldrig ALDRIG bra för staten att ta beslut om olika saker för att det hör till den svenska traditionen, det kostar mycket pengar som vi får ta ifrån andra som behöver det bättre att staten ska pumpa in mer pengar än det redan är beslutat till olika forskningsprogram är korkat, dumt och att ge HLR på en döende val.

Men jag tror inte att Volvo och svensk bilindustri är en döende val men med statliga feta giriga fingrar så kan det lätt bli det, en döende val som kommer begravas i guldsarkofag.

Fast med ett ägarbyte till ett företag som inte har sanslösa ekonomiska problem kan volvo bli ett lyckat koncept eller rättare sagt komplement till det nya företagets andra bilmärken.

Göran Johansson yrar runt med några koncpirationsteorier, men han har ett intressant stycke!

1977 gjorde jag en resa till Japan och den upplevelsen har följt med mig hela livet. Jag var då Metall-ordförande på SKF i Göteborg. På den tiden såg man över axeln på japanska bilar. Men de gjorde allt rätt. De satsade på rejäla utbildningar för sina arbetare. De kollade upp minsta lilla småfel. De moderniserade och effektiviserade och blev snabbt en av världens bästa bilbyggare.

Kineserna gör nu om samma sak, men vi ska inte göra om samma misstag. Vi måste samarbeta med dem och lära oss av dem och dra nytta av våra fördelar. Sverige har en lysande framtid som industriland och den får inte falla på en oansvarig hantering av en kortvarig kreditkris.


Sista meningen är det största yrandet men raden innan är intressant.
Vi måste samarbeta med dem och lära oss av dem och dra nytta av våra fördelar.


Vi ska inte bara samarbeta med dom, de ska äga oss också!
KPMG släppte redan i januari en rapport där de tror att den asiatiska marknaden kommer ta över inom 10 år. Det är dom som gör bilar som kunderna vill ha då är det dom som bäst driver ett fungerande företag, inte staten!

Jag blir bara arg när SVTs jornalister säger att detta är mer än företagsekonomi det handlar om den svenska själen, hade det handlat om den svenska själen hade svenskarna köpt Volvo och inte Hyundai.

Knuffat om volvo,
Claes Krantz sjukt långa artikel
jag inte har läst "Hur mycket finns kvar om 5år?"
PJ Anders Linder svarar Göran Johansson
Artikel Sydsvenskan
Per Ankersjö jämför med Hugo Chavez
Departementet skriver om Sossarnas snurrande i frågan.
SvD om vad partierna tycker

1 kommentar:

Anonym sa...

Couldn't agree more! Vi ska inte klamra oss fast vid att nagonting ska vara svenskt for att vi alla har vuxit upp omgivna av volvo 240. "Svenskt" forresten... Hur svenskt ar volvo idag egentligen? Nagot sager mig att skillnaden inte skulle kannas sa stor i den svenska folksjalen om volvo var agt av asiater. Om devill komma hit och bygga bilar i Sverige sa valkomnar jag dem!