måndag, september 08, 2008

Minska köttet eller sluta skövla regnskog?

Jag är en människa som älskar kött, men jag är inte värre än att jag kan tänka mig att dra ner något litet av olika anledningar, men att hävda att man ska sluta äta kött enbart för att det är bra för klimatet är inget jag direkt faller på (klimatpåverkan finns där och den är högre än på annat håll, men..)

Surfade in och kollade vad LRF har att säga, än så länge har jag bara hört köttälskare med bara känslor och ingen fakta och de som har all fakta som har fått uttala sig i tidningarna vill skära ner på köttätande

Saxat LRFs hemsida.
Jordbrukets och köttproduktionens globala utsläpp
I en FAO-rapport från 2006 (se nedan) anges att köttproduktionen är 18 procent av de globala utsläppen. 6 procentenheter av dessa är koldioxid från röjning och bränning av regnskog, 4-5 procent är metanutsläpp från betande djur, och ungefär lika mycket är lustgas från stallgödslad mark.

Jordbrukets totala utsläpp globalt är 20-25 procent. Variationen är stor mellan länder.
I Sverige svarar jordbruket enligt den officiella rapporteringen för 13-14 procent av Sveriges totala utsläpp.

FAO rapporten, Naturvårdsverkets rapport: Import av kött - export av miljöpåverkan.

Alltså plockar vi bort skövlingen av regnskog så klipper vi ner köttetspåverkan till 12%, det ska självklart minska ännu mer.
Alltså är det regnskogen vi ska kämpa mest för, jag kommer fortsätta äta svenskt kött i den utsträckning jag gör idag (vilket inte är några extrema mängder).

Läs också DN, Sydsvenskan, SvD.

5 kommentarer:

Bjoggerskan sa...

Läste inte din länk, men i aftonbladets artikel var det väl ingen som krävde att man skulle sluta helt? Ta bort köttet en dag i veckan hette det ju. Vilket inte utesluter det andra, dvs att värna om regnskogen...

Anders Dahlberg sa...

Det stämmer, ska ändra rubriken, ångade på lite för mycket.

Utesluter verkligen inte det andra, men jag tycker det är en hysteri med att hacka på köttet när det finns annat som är viktigare.

Gubben sa...

Ja, vad ska man säga?
Chefen för FN:s klimatpanel (IPCC) Rajendra Pachauri menar att vi ska äta mindre kött. Ännu ett stolleprov från den organisationen!

Gör något rejält istället - Kräv stopp på kolkraftverken!

Xi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anders Dahlberg sa...

Inlägget ovan är borttaget för att det är reklam och inte alls relevant med inlägget.