fredag, september 19, 2008

Citat Magnus Betnér

Sitter hemma i Lysekil och funderar på att åka till min gamla gymnasieskola och se om det är några kvar man känner, om inte för att kolla vad mina gamla lärare och de nya eleverna tycker om beslutet om ny Gymnasieskola, det var lite blandat i lärarkåren när jag pratade med dom i julas.

Ni får nöja er med två Magnus citat.
När kyrkan sedan ändrar sig på den punkten, ganska många decennier för sent så är det den enklaste sak i världen. "Hoppsan... Nu snurrar visst jorden runt solen och så pratar vi inte mer om det."

När kyrkan tyckte det var rimligt att bränna häxor så gjorde vi det. När kyrkan gillade att tortera folk i Spanien så gjorde vi det. När kyrkan sanktionerade folkmord på varenda Indian i hela sydamerika så hejade vi på. Kyrkan ber inte om ursäkt. Kyrkan ändrar sig ibland. Men det blir ingen stor sak av det.

Om tusen år kommer kyrkan säkert gilla både abort, kvinnor och bögar och då kommer vi inte prata mer om det...

Hela inlägget.

Ur talet på hoppets demonstration
ul att det är så många här. Från så många olika håll och olika organisationer. Ok, mest vänster. Men de andra är väl på jobbet...

Och en länk

2 kommentarer:

THERESE sa...

Jag såg aldrig Betnérs besök i kyrkan men han har sannerligen sina poänger!:) Du får se programmet där han besöker greenpeace så kanske du får se din kusin stå och vakta vid deras båtockupation:)

Anders Dahlberg sa...

Oj, detta måste jag skriva in i kalendern så jag inte missar!!! :)