onsdag, augusti 06, 2008

Jag hejar på (s) framtidsfalang

Ryktet har nått mig att sprickan i Socialdemokraterna växer ännu mer.
Tydligen vill några av de sossarna som inte vill bygga en ny gymnasieskola (11st av 17 ledmöter röstade för) att de 11 ska lämna sina platser i fullmäktige, om medlemsmötet beslutar så.

Då tyckte jag det var lite intressant att räkna på hur många av de socialdemokratiska väljarna som har tagit ett aktivt val (alltså kryssat) på någon av "svikarna" som de kallas av vissa sossar.
Personligen tycker jag att det är bra att större delen av fullmäktigegruppen inte viker sig för en partipiska där jag tycker det verkar som en falang bara har lyckats mobilisera till ett medlemsmöte.

Detta grundar jag mitt resonemang på:
Gruppen som arbetar för Lysekils bästa kallar jag Framtidsfalangen
Gruppen som arbetar utan egentligt mål kallar jag för betongfalangen

Alla siffror hämtade jag här

Statistik
Socialdemokraternas totala röstetal: 3759
Antal personröster (gjorde ett aktivt val): 1030 (27% av totala röstetalet)
Antal som kryssade för Framtidsfalangen: 613 (16% av totalen 60% av personkryssen)
Antal som kryssade för betongfalangen: 218 (6% av totalen 21% av personkryssen)

Som ni ser personröstar sosse väljare väldigt lite vilket gör att denna uträkningen går att tolka lite hur som helst (alltså kommer alla de bittra sossarna tycka att jag inte har några belägg överhuvudtaget för mitt resonemang) jag är även medveten om att väljare kan ha ångrat sig när de ser resultatet av vad den de röstade på har gjort men i debatten har jag bara sett personer ur betongfalanen och stryker därför den tesen.

Men med detta som grund tycker jag att det är tydligt att framtidsfalangen har stöd av sosse väljarna, även om ett medlemsmöte med 40-50 medlemmar tycker annat.

Jag hoppas att framtidsfalangen inte böjer sig för denna lilla grupp som har väldigt mycket mindre röstetal när man ser till alla de socialdemokratiska väljarna i Lysekils kommun. För betongfalngen kan nog mobilisera till ett medlemsmöte eller två för att öka den egna makten i partiet, då är det viktigt för framtidsfalangen att tänka på alla de socialdemokratiska väljarna.

Skulle framtidsfalangen avgå (vilket jag tror och hoppas inte kommer ske) Kommer det bli en mycket jobbigare och segare politisk framtid för Lysekils kommun. Där systemet redan är segt och nej-sägarna använder varenda byråkratiskt knep som finns för att sänka beslut på grunder som jag sällan förstår.

Det är brist på duktiga politiker i Lysekil och ska vi tappa många av dom för att ersättas av människor som röstar nej till ett förslag innan de läst rubriken eller har någon knepig konspirationsteori som anledning tycker jag nästan att dessa 11 antingen ska byta partibok, starta ett nytt parti eller bli politiska vildar, för de behövs verkligen, även om jag och dom inte alltid tycker lika ideologiskt. Men som sagt, de har majoriteten av sosse väljarna bakom sig, även om inte medlemsmötena säger så.

Sedan vill jag inte ha ett fullmäktige som bara nickar, Nej-sägare är bra för att saker inte alltid ska gå för fort fram som det kan göra ibland, men med den totala framtidsfientlighet som finns på sina håll i Lysekils kommunfullmäktige är det ett under att det händer något alls.

Tex i fallet med lokalutredningen (gymnasiebygget) lyftes inte ett enda fungerande argument för att inte bygga skolan.
Det som lyftes mest var att vi inte har råd med välfärden om vi bygger nytt, alternativet är att plöja ner bra mycket mer pengar i reparationer av dåliga lokaler, istället hyr vi och får en fast årskostnad. Men detta inlägget ska inte handla om själva bygget men ser betongfalangen inte till helheten i lokalutredningen är det klart att gymnasiet verkar som ett skrytbygge utan mening.

För dig som vill läsa handlingarna till beslut om bygge:
Läs lokalutredningen (PDF)
Övriga handlingar till mötet (punkt fem är lokalutredningen och ny skola.

Nu läste jag att SSUs distriktsordförande, ifrån Lysekil, uttalat sig om ravinen bland Lysekils socialdemokrater.

Inga kommentarer: