torsdag, augusti 21, 2008

FRA frågan tar ett steg i en oval cirkel?

Jag är riktigt nöjd och inte ett dugg förvånad att det är Centerpartiet som första regeringsparti kan presentera lite nya tankar i FRA frågan.
Själva utspelet verkar hänge om det är -tekniskt möjligt- att inte dra all "svensk" trafik genom FRAs superdator, och bara massavlysa transit trafiken.

Detta göra att jag till själva förslaget ställer mig svagt nyfiket positivt sedan får vi se vad det egentliga resultatet av detta blir.

Knuffat FRA, SvD lite längre artikel, SvD, DN

Bloggat:
Magnus Andersson, MinaModerataKaralmeller, Erik Hultin, Per Ankersjö, HAX

5 kommentarer:

Kraxpelax sa...

Signalspaningen kan självfallet inte utesluta svenskar. Det ligger i underrättelsetjänstens natur att uppdraget måste vara så vidsträckt som möjligt. Integrations/säkerhetsdilemmat är alltså logiskt olösligt. Inse det, annars blir hela diskussionen meningslös.

Anders Dahlberg sa...

Detta har jag insett det är därför jag är så nöjd när det kommer lite nya tankara i debatten för i sommar har den slirat ner sig ordentligt i träsket, av olika anledningar.

Anonym sa...

Sluta vara sån fan-boy till Fegerley.

Centern är uppenbarligen inte bara ett lyssnande parti, de ljuger rätt friskt också.

Blind lojalitet gör dig inte till riksdagsman Anders. Du har heller inte som Federley en lojal och gay valkrets att stödja dig på.

Anders Dahlberg sa...

jag vet inte riktigt var i detta inlägget jag är en Fan-boy till Fredrick även om jag diggar honom starkt!

Var och när ljuger Centerpartiet? Om du menar den öppenhetsrapport som partiet presenterade valet är jag också lite besviken, men jag har haft en låg profil i FRA debatten pga blogg semester.

Att vara lojalt blind när jag ställer mig svagt positiv till förslaget har jag svårt att förstå men men du verkar vara lite sur och bitter så jag räknar inte med att du ska ta till dig det jag skriver här.

Elin Lindahl sa...

Frågan om FRA ska handla just om lagen som drivits igenom, exakt vad den innebär och vad vi kan göra åt situationen. Att gå till personangrepp är barnsligt och onödigt då det inte på något sätt löser det problem vi har här. Fokusera på lösningen istället för att smutskasta de inblandade!

När det gäller det nya förslaget att bara rota igenom transittrafik måste jag först säga att jag har svårt att se hur det här skulle kunna fungera rent tekniskt och praktiskt. Dessutom, även om det skulle gå, så tycker jag inte att det skulle göra den här lagen mycket bättre. Varför skulle det vara mer OK att smyglyssna och kränka utländska medborgare som inte ens kan sägas ha varit delaktiga i det här beslutet på det sätt som vi svenskar har i teorin eftersom det är våra demokratiskt valda ledare som fattat det. Jag tycker snarare att det är ännu mer kränkande!

Min åsikt är alltså att nuvarande lag ska bort helt och hållet och att en ny lag som reglerar all form av spning ska utvecklas. Den ska inte tillåta spaning utan någon anledning till misstanke men däremot kan misstankesgraden vara lite lägre än vad den är idag innan man får börja spana. Viktigast av allt är att den ger oss ett regelverk för alla de typer av spaning som bedrivs så att ingen av dem faller mellan stolarna.

Jag har starka åsikter i frågan men jag nedlåter mig ändå inte till att gå till personangrepp på de jag träffar på som enligt mig har handlat helt fel. Vart skulle det leda? Det bidrar bara till ännu sämre stämning och sämre förmåga till nytänkande. Om det är lagen i sig som faktiskt är viktig för dig så se då till att lägga ditt krut på att hitta en lösning utifrån den sits vi sitter i idag istället.