lördag, juni 07, 2008

Pamparnas principer styr

Jag har precis läst ut boken wild'n fresh av sofia appelgren. Det är hennes beskrivning av salladsbars konflikten och jag är sådär arg på systemet som man bara kan vara när något är helt sjukt och bara gagnar de som har makt, i detta fall fackpamparna. För detta var aldrig en konflikt som handlade om de anställda, Enligt sofia tog facket facket först kontakt med de tre anställda (varav två fick anställas efter konfliktensbörjan pga ökad försäljning) en bit in i blockaden efter att sofia i en intervju sa att facket aldrig förklarade för henne eller hennes anställda varför hon skulle ha kollektivavtal bara det ATT hon skulle ha ett. Inte heller efter detta ville hennes anställda ha kollektivavtal.
Det som gör mig mest arg är att facket har verkligen inte lärt sig något av konflikten utan de kör på som vanligt och använder lögner när de är ute och pratar med eleverna på skolor. Tex kommunal hävdar i falkenberg för några veckor sedan att sofia hade planerat att sälja länge. Efter att en av eleverna säger att han känner henne blev kommunals företrädare helt tyst och försöker rädda sig med att säga att det är hrfs område och han har inget mer att tillägga. De kör med fallska argument tills de stöter på motstånd och då försöker prata sig ur hela situationen. Inte undra på att facket tappar medlemmar!!

En gång i tiden kunde jag tänka mig att bli medlem i facket och engagera mig i ett försök att få det att bry sig om sina medlemmar och inte pamparnas principer. Men efter händelser Som detta och fackets attityd i andra frågor behåller jag gärna min fackavgift och de 6kr sossarna mest troligt kommer få.

Inga kommentarer: