torsdag, mars 06, 2008

Dagens arbetare mer kritiska

Det skrivs en del idag om att facket tappar många medlemmar.
Av centralorganisationerna är det LO som har tappat mest procentmässigt. Wanja Lundby-Wedin kommenterar också detta i en artikel redan 18 feb (återpublicerad på LO.se idag).

Jag var bered på att bara läsa massor med påhopp på regeringen och andra bortförklaringar men får säga att jag tycker hon hade stor öppenhet och såg kritiskt på den egna organisationen, tills jag läste sista stycket. Men ändå, jag blev positivt överraskad.

Själv tror jag mer på den anledningen att idag är folk mer kritiska till det mesta när det gäller att bli medlem och aktivera sig i något, LO facken har inte lyckats att förnya sig överhuvudtaget och när de har fokuserat mer på konflikter än på medlemmarna för att bevisa att de behövs så har medlemmarna inte känt att de har fått ut något av det.

HRF som är det facket som har tappat flest (18,9%) och när du kan läsa förbundsordförande Ella Niias bortförklaring till tappet är insikten och det kritiska tänkandet till den egna organisationen borta, (även om det nämns några standardfraser längst ner i texten).

Men jag tror hennes medlemmar har tröttnat på en välfärd som har varit tomma ord och där alla inte har fått det dom velat ha mest - en känsla av att de behövs.

Nä facket kommer tappa så länge de inte upptäcker att dagens arbetare vill ha ett fackförbund som verkligen lyssnar på arbetarna och inte en megafon till en bitter opposition.

De fackförbund som inte har klagat på regeringen så fort de har presenterat ett förslag om förändring av Sverige har heller inte tappat lika många medlemmar.
Samband?

Ja det är det, de som är medlemmar i facket idag är mer kritiska till sitt medlemskap och de fackförbund som inte förstår vad medlemmarna vill ha kommer tappa ännu mer under 2008.

Inga kommentarer: