måndag, januari 21, 2008

Piratdebatt = skyttegravskrig

Efter att ha läst marklunds lilla inlägg i piratdebatten kollade jag hur bloggmassan svarade på detta.

Piratdebatten i Sverige idag är århundradets skyttegravskrig där motståndarna knappt avancerar utan mest gräver ner sig mer och mer på varsin sida av ett stort fällt. I någon dom ifrån en domstol har ena sidan avancerat i en annan rapport har de blivit av med hela avancemanget.

Vi har ena sidan tekniknördarna och de unga på andra sidan de äldre och de som inte har växt upp med napster och allt annat innan det. (Obs grov generalisering)

I vilket fall har debatten stannat av och antalat underskrifter verkar vara styrande just nu. Men argumenten har inte direkt utvecklats den sista tiden. Bara blivit mer komplexa, hur tekniken är mot hur vissa kreatörer (vilket ord..) tycker att mitt är mitt och all fildelning är farlig mot mig och min lön.

Regelverker måste bli modernare och det kan omöjligt vara upp till den som laddar ner att veta om det är tillåtet eller inte. Men den som delar med sig har ett ansvar att veta om den får det eller inte.
Det är här jag står just nu, vill ha det annorlunda när jag också tycker "kreatörer" och skivbolag är vinnare på fildelningen (tycker jag en skiva är tillräckligt bra köper jag den.) Men vet inte riktigt hur jag ska få ner det på en typ fungerande lagtext än.

Jag och mina vänner har höjt stämningen på fler konserter än jag kan räkna upp just pga av att vi lyssnat in oss på deras mindre kända låtar för att kunna skrika halsen av oss under spelningen. Men artisten i sig är inte tillräckligt bra för att betala 150 spänn för ett album.
Detta mina damer och herrar är marknadsekonomi.
Jag är bered att betala för en upplevelse (konsert lätt 300spänn) men inte 150 spänn för att ha en dammig skiva jag inte kommer använda liggandes på en hylla hemma.

Inga kommentarer: