torsdag, november 29, 2007

Vad ska in - Sol och vind

Detta har mina föräldrar gastat i antikärnkraft demonstrationer och jag har själv skrikit det i Malmö för ett bra gäng med år sedan.

Jag är jätte positiv till vindkraftparker både på land och till havs. Nu senast skriver DN om detta

Det är flera stora projekt på gång runt om i Sverige som skulle öka andelen vindkraft i el produktionen mycket. Men tyvär överklagas det och tiden springer iväg. I värsta fall läggs planerna på is i andra fall sliter de vidare i varenda instans som finns. För att någon gubbe eller tant som bor i området någon månad per sommar inte vill ha någon utveckling. (när det gäller vindkraft överklagar även en del i lokalbefolkningen, "gärna vindkraft men inte nära mig")

Det finns inget värre än när turister hindrar utvecklingen för att det ska minsann se ut som när jag kom hit 1985.
Detta är kustkommunerna och andra turistkommuners största problem.

Rätten att överklaga är bra men den "missbrukas" till viss del. Har ingen lösning men ska fundera lite.

Inga kommentarer: