onsdag, november 21, 2007

Tolgfors borde inte stänga den dörren

Läs DN och Tolgfors om utredningen

Värnplikten har i Sverige en lite för hög särställning som mycket annat.
Men vad har den gett oss?
- En otrolig bra faktabas om hur ungdomar i Sverige mår fysiskt
- Flera krogar har större delen av sitt kundunderlag en veckodag av grönklädda killar.
- Något som äldre män och kvinnor kan få något drömskt i blicken och prata lumpar minnen.

Men det är ju jätte bra och mysigt. Men inget man behöver värnplikt för att klara av.
Det är otroligt onödigt att ha en mysstuga för unga män och kvinnor som kostar sanslösa mängder pengar men som inte ger något tillbaka till samhället (varken i Sverige eller någonannanstans).

Klargörande:
Försvaret ger en mycket bra utbildning, jag tyckte min tid i lumpen var givande och jag växte som människa. Vi blev en väl sammansvetsad enhet som löste våran uppgift mycket bra. Jag ångrar det verkligen inte.
Men alla de lösplugg och de upplevelser som jag har fått betalt ifrån staten vad har jag gett tillbaka?
Inget!

Försvaret är viktigt det måste finnas kvar dels för att vi måste finnas med och hjälpa andra länder, men även ha en organisation som inte är för svår och seg att ändra i om världsläget skulle förändras lika mycket de kommande 20 åren som de har gjort de senaste 20 åren.

Men för detta krävs ingen plikt.

Försvaret måste som vilka andra vara intressant och locka till sig folk som vilken arbetsplats som helst. Med den enda skillnaden att de har höga anställningskrav så att inte vilken light psykopat som helst kommer in.

Inga kommentarer: