fredag, augusti 17, 2007

Wikipedia har makt

Det går inte att lite helt hundra på den fakta som finns på sajter som Wikipedia eftersom det är jag och du som lägger in med våra vinklingar och info (på både gott och ont).

Men den enorma makt som Wikipedia har bevisas av att företag och myndigheter ändrar när de anser att de inte passar deras intressen, eller om det är felaktig info. Men jag är ganska tveksam att det är felaktig info när någon på CIA ändrar om Irans president, eller katolska kyrkan är inne och ändrar om katoliken. Men jag kan ha fel, allt som görs av dessa människor är inte ont.

Slutsatsen är, Wikipedia har makt att berätta historia och de som skapar den vet om det.

Läs Svds artikel om detta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ögnade igenom uppräkningen över vilka artiklar som ändrats från Vatikanen. Knappt någon var ens antydan till kontroversiell, och de flesta ändringar verkade gälla stavfel, inlagda hänvisningar och liknande småsaker. Med största sannolikhet enskilda personer som själva sökt en uppgift, och i samband med det också kompletterat artikeln.

Det enda jag hittade som stack ut var just artikeln om Gerry Adams, som hade betydligt större ändringar. Jag är inte kompetent att avgöra om dessa var mer vinklade än vad som stod innan, eller tvärtom mindre vinklade, men även i det förstnämnda fallet så behövs det mer än en svala för att göra en sommar.

Jag skulle, om jag fick en stund på mig, utan problem kunna räkna upp hundratals, kanske tusentals, artiklar som skulle varit betydligt mer intressanta om det verkligen hade varit så att Vatikanen medvetet gått in för att granska och ändra. Den här listan, däremot, innehöll rent slumpmässiga och mycket perifera ämnen.

Anders Dahlberg sa...

Jag har inte tittat själv utan hänvisade till Svds artikel.
Jag nämnde att det behövde inte förfiningar av historia men kunde vara det (kanmske inte framgick så tydligt)