onsdag, augusti 22, 2007

Fildelning

EUs generaladvokat har kommit fram till något självklart!
Jag och du som är personen bakom IP adressen har lite rättigheter kvar.

Sverige vill lagstifta att internet leverantörerna ska lämna ut personuppgifter på illegala fildelare till upphovsrättighetshavere.
Integritetsmässigt sett är detta jätte fel på två sätt.

1. Ingen annan än staten med stöd av polis eller domstol ska få tvinga fram uppgifter av detta slag.

2. Det är domstolen som i första hand ska avgöra om jag eller du är illegal fildelare inte en privatperson eller organisation.

Likadant som att jag anmäler någon som slagit sönder mitt fönster och polisen hittar fingeravtryck ifrån 4 personer vid fönstret så är bara en skyldig till brott. jag ska ju inte få ut personuppgifter till alla fyra för att de har petat på fönstret utan att ha gjort något olagligt.

Sedan är frågan vad som är brott när det gäller fildelning väldigt olika beroende på vem du frågar.

1 kommentar:

bassem sa...

Det känns som om fildelningsmotståndarna har fått en unik plats i det svenska samhället. Det finns nog ingen annan organisation som så många tror är en myndighet. Heja Piratebay!