onsdag, juli 18, 2007

Älskar djurens rätt

På scoutlägeret jag är deltagare på finns en programm punkt som heter världsförbättrarbyn. Där har flera organisationer blivit inbjudna och de som sagt ja får arrangera saker som scouterna får gå på. Eftersom jag itne har varit med på aktiviteterna kan jag inte säga rakt av att detta är en kenpig grej där organisationer kan stå oemotsagda men kommer kolla av lite mer under veckan.

I djurens rätt tält kollade jag lite i en folder och frågade om den enda meningen som inte hade en fotnot om någon knepig forskare.

"Han kalvar dödas för att de inte ger mjölk" (fritt citerat)
Eftersom det inte är ekonomiskt lönsamt att slakta en kalv tyckte jag detta var lite kenpigt skrivet. Svaret ifrån människan i tältet var att det finns ju kalvdans.
Det är en maträtt gjord på råmjölk. Inga döda kalvar där. Inte undra på att de inte har en vettig djurpolitik i det förbundet.

6 kommentarer:

Niclas sa...

haha. Det är alltid lika roligt med människor som propagerar för/mot saker de inte förstår. Det sorgliga är att det faktiskt finns folk som tror att det stämmer :/ källkritisk någon?

Anders Dahlberg sa...

hehe precis, och detta fick små scouter kanppt tre äpplen hög lyssna på.. scoutrådet har sett till att en stor del av sveriges scouter växer upp med en kenpig världsbild.

Anonym sa...

Hmmm... Det är alltid lika sorgligt att läsa illa stavade blogginlägg. Men till innehållet, att påstå att hankalvar (skrivihop.nu) inte slaktas, var får du det ifrån? Mina grannar slaktar ett hundratal kalvar årligen. Jag diskuterade detta med dem så sent som i förra veckan. Bättre källa går knappast att få. Eller?

Att (c) redan har en usel djurpolitik, detta vet de flesta redan. Men att det inte blir någon förbättring framöver när den yngre generationen i partiet, CUF:arna, det lär inte förvåna någon som har läst din blogg.

Anders Dahlberg sa...

hej anonym!
Sa de varför de slaktar 100 hankalvar per år? För det finns inget ekonomiskt intresse. Enda gången vi avlivar kalvar är när det är något fel på dem som de kommer lida av framöver. Jag tror din granne är undantaget som bekräftar regeln, av alla de bönder jag känner finns ingen som slaktar hankalvar och det är några stycken. Sen vet jag inte hur tillförlitlig en anonym källa är.

Kan jag få någon fråga som du tycker är usel (nedläggning av djurskyddsmyndigheten är inget uselt, inte införa förbud mot pälsuppfödning heller. Enligt mig och många andra.

Anonym sa...

Enligt det anonyma Jordbruksverkets hemliga statistik dödades 32 400 kalvar i Sverige år 2006, år 2005 och år 2004 var motsvarande siffror 33 000 och 33 900 kalvar.
(http://www.sjv.se/amnesomraden/statistik/animalieproduktion.4.7502f61001ea08a0c7fff102122.html)

Anders Dahlberg sa...

jajamen där kom den statistiken som Djurens rätt glömde. Jag ser ingen ekonomisk vinst i att slakta kalvar men tydligen finns den där. Men egentligen inget fel i det, de har inte haft chansen att uppleva lika mycket bara.
Huvudsaken är att djuren inte lider sen får det dödas hur mycket som helst (jag ser inte en snabb död som lidande)